USA krisen

Jag tillbringar många mil bakom ratten, både privat och i tjänsten. Kanske uppåt 10.000 mil om året. Då finns tid för kontemplation.

Jag blir aldrig uttråkad bakom ratten. Det finns alltid något att syssla med. Kanske prata med en trevlig passagerare.
Njuta av det förbipasserande landskapet. Sena nätter med stjärnklar himmel lyssnar jag gärna på bra jazz, som Charlie Parker eller Miles Davies.

Oftast handlar det om mera prosaiska dagpass på vägar jag redan kört tusentals gånger lyssnar jag oftast på P1.
Intressant och allmänbildande.

Idag pratades det förstås om den finansiella härdsmältan i USA. Inbjudna var Johan Lönnroth och Gabriel Urwitts(det känns som jag stavar hans namn fel).

Jag erkänner att jag är totalt partisk, ett privilegium man har på sin egen blogg.

Urwitsts är enligt min mening en genuin skojare, jag har inte glömt hans "insatser" på Gotabanken. Tydligen är han nu styrelselemot i något investmentbolag. Själv skulle jag aldrig köpa en begagnad bil av denne man, än mindre anförtro mina pengar.

Däremot skulle jag mycket väl kunna tillhöra Johan Lönnroths fan club, om någon sådan fanns. Hans lågmälda, knivskarpa analys och sympatiska inställning att kanske i första hand fokusera på alla gräsrötter som nu drabbas av finanskrisen och förståelse för kongressens motvilja att ge  ett handtag till de direktörer och finanshajar som bär skulden till detta elände.

Det är sorgligt att Lönnroth förlorade maktkampen i Vänsterpartiet, och den rigide kommunisten Ohly vann.
Hade Lönnroths frihetliga vänster vunnit, kanske Vänsterpartiet hade varit ett alternativ för mig och många andra.

Som vanligt förekommer mycket desinformation. Snacket att Swedbank är på fallrepet härör nog mycket från blankare som vill tjäna grova pengar på ett kursfall.
Annars är det som vanligt, som vid 90-tals krisen, Handelsbanken är kompetenta och försiktiga och rider oskadda ur stormen, Swedbank kommer åka på en del smällar från Baltikum.

Fast jag förblir Swedbank trogen, jag har bra relation med lokalkontoret och Swedbank har som enda bank vettiga öppettider.

Sedan har vi förstås senaste utveckligen om FRA, men jag kanske återkommer om det, om jag orkar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0